Genkender du denne tanke?

 

“Når bare jeg når hen til x/y/z.. SÅ bliver det også bedre og så bliver jeg også mere glad?”

F.eks. i form af tanker som:

  • “Når bare mine børn bliver lidt ældre, så skal jeg også tage mig bedre af mig selv igen.”
  • “Når bare jeg kommer over den her stressede periode på arbejde, så skal jeg også holde mere fri og passe på mig selv”.
  • “Når bare jeg bliver færdig på studiet og får et arbejde, SÅ bliver det fedt.”

Jeg er sikker på at vi alle (uden undtagelse) genkender denne typer tanker.

Tanker som har det til fælles, at ude i fremtiden venter der mere glæde, mere lykke, mere overskud og det når vi bare lige kommer hen til den næste milepæl, at livet virkelig skal leves. Nydes. Der hvor vi skal have det godt.

I hverdagen er det ikke så unormalt, hvis vi går rundt og føler os lidt:

  • trætte
  • uden megen overskud
  • brugte
  • i ubalance
  • stressede
  • triste eller modløse

Og måske du indimellem også har prøvet at føle, at din nuværende situation kan føles som noget, der næsten bare skal udholdes (eller overståes), sådan at du kan komme derhen i fremtiden, hvor det bliver bedre.

Jeg kender det fra mig selv!

Men fordi jeg i dag er blevet så bevidst om at det her mønster finder sted, at tanken om “at når bare lige… SÅ bliver det bedre” sniger sig ind, så er det en stor invitation til at kigge på, hvad det er jeg IKKE gør lige nu.

Når jeg kommer til at lægge ansvaret for min glæde over til fremtiden, så ved jeg, at det er et tegn på, at jeg har glemt at gøre for lidt af det, som gør mig glad i hverdagen.

Når vi føler os trætte, brugte, ude af balance og uden overskud, så er forklaringen ikke nødvendigvis altid, at det er fordi vi har gjort for meget.

Men at der i stedet er nogle vigtige ting, som vi har gjort for lidt af.

 

 

Har du gjort for lidt af det, der gør dig glad og som tænder en gnist i dig?

 

Når vi bliver opmærksomme på, at vi kæmper med at være glade, og at hverdagen måske føles mere og mere som et hamsterhjul uden megen lykke, så er det altid vores ansvar at vi flytter os væk fra det sted.

At vi ikke bliver der og sider fast.

Og venter med at gøre noget, til timingen lige er lidt bedre.

Det perfekte tidspunkt til at være glad kommer aldrig. 

Det perfekte tidspunkt er lige nu. 

Ellers vil der kun være håbet om glæde en dag. 

Glæde kan kun eksistere i nuet. For vi lever kun i nuet og føler alt i nuet. Derfor er det også noget rod, når vi kommer til at tænke, “at når bare jeg lige bliver færdig med det her, så bliver jeg mere glad”.

For hvad er “det”?

Er det en eksamen, et arbejde, et hus, tilbagebetaling af gæld?

Hvis vi tænker på den måde, bliver vi aldrig glade. Der vil altid være et til “det”, der skal gøres færdig. Derfor vil jeg gerne invitere dig til, at vælge glæden til lige nu og her. I din hverdag, som din nuværende situation er (også selvom den måske langt fra er perfekt eller problemfri).

 

Den ene ting du skal gøre, for at blive mere glad.

 

Ok – det her er næsten for simpelt at skrive.

For at blive mere glad, må du gøre noget i dag, der gør dig glad. 

For faktum er blot, at når vi gør det vi plejer at gøre, så får de samme resultater vi plejer at få.

Vi er nødt til at gøre noget andet, lægge noget til og måske trække noget andet fra.

Prøv at forestille dig at din samlede glæde udgøres af en stor beholder, hvor der er grønne og røde bolde i. De grønne er plusser på glædeskontoen og de røde er minusser.

Hvis du godt kunne tænke dig, at din beholder blev udgjort af flere grønne bolde og færre røde, så er der virkelig mange ting du selv kan gøre for at påvirke den fordeling.

Hvis du i dag bruger 10 min på en aktivitet, som gør dig glad, så har du allerede påvirket fordelingen og har fået mere glæde.

Hvis du så samtidig fjerner en rød bold fra beholderen, f.eks. ved at du siger nej til, at du desværre ikke kan presse en ekstra opgave ind på arbejdet og blive lidt længere, så er virkningen dobbelt så stor.

Det her er jo virkelig ikke rocket science – det kan vi to nok blive enige om. Men jeg skriver om det, fordi at vi ofte glemmer det i hverdagens travlhed og uendelige to-do-lister, som aldrig bliver færdige.

Vi udskyder at gøre det, der gør os glade og som giver os energi til en anden dag, næste uge, næste år.. Og tiden går, og det perfekte tidspunkt kommer aldrig til at at NU er det nu, vi skal gøre alt det gode for os selv.

 
 

Bliv helt skarp på hvad der gør dig glad og hvad der dræner dig

Jeg vil anbefale dig, at du finder et stykke papir og noget at skrive med og så laver du to kolonner på dette papir:

Først en kolonne til ting/mennesker/aktiviter:

  • der gør dig glad
  • ting du nyder
  • ting der nærer dig
  • alt det, der giver dig energi
  • ting dig fylder dig op og lader dit batteri op.

Det kan være ting der er gratis eller ting der koster noget.

Det kan være store ting (fx. rejser, spaophold) eller mindre ting som tid i naturen, et langt bad, at læse, bage, danse, dyrke yoga, tale i telefonen med en god ven/veninde, at gå en tur osv.

 

Herefter laver du en ny kolonne til:

  • Ting der dræner dig
  • Ting tager energi fra dig
  • Ting som ikke gør dig glad

Ting/mennesker/aktiviteter som lige nu er en del af din hverdag.

Når du har lavet denne liste, vil jeg anbefale dig at planlægge din næste uge: hvornår vil du gøre noget fra din PLUS liste?

Lav nogle aftaler med dig selv og afstem f.eks. med din partner, hvis det kræver lidt koordinering. Sig højt hvad du har brug for.

Se også på din MINUS listen.

Og kig med kritiske briller.

Spørg dig selv, om der er noget, du helt kan strege fra listen?

Er der noget, du har brug for at bakke ud af? At sige fra til?

At sige “hey, jeg ved godt, at jeg plejer at være den, der står for planlægningen af det her, men jeg vil gerne hvis vi i fællesskab kunne stå for den opgave fremover”.

Mærk efter hvad der ville give dig mere luft og overskud og tag ansvar for at sige det højt.

Start altså med at kigge på din helt nære dagligdag:

hvordan kan du lægge en ekstra grøn bold til i dag og hvordan kan du fjerne en rød?

Hvis du gør dette hver dag, så er det simpelthen sikkert, at du vil begynde at føle dig mere glad.

Det vigtige er blot, at du begynder at prioritere, at gøre med af det, som gør dig glad. Og kan du samtidig fjerne noget af det, der ikke gør dig glad, så forstærker du effekten markant.

 
 
********************************************************************

 

Har du svært ved at mærke, hvad der gør dig glad? Eller går din intention om at gøre noget godt for dig ofte i vasken?

 

Måske synes du det er svært at mærke og svare på, hvad der faktisk gør dig glad. Og hvad der dræner dig. 

Det er helt normalt. 

Min erfaring er, at det kan være rigtig gavnligt at arbejde på, at få en stærkere “mærk-dig-selv-muskel”. Altså at træne sin evne til at kunne mærke sig selv, sin krop, sine følelser og få kontakt til sin egen indre telefon igen (den der kender de svar, som kommer indefra dig og er dig). 

Når du ønsker mere glæde i din hverdag, er min anbefaling derfor, at du starter med at styrke din helt grundlæggende kontakt til dig: sådan at du nemmere kan mærke hvad du har lyst til, hvad du har brug for, hvad der gør dig glad, hvad du vil og sådan at du får mere tillid til at begynde at lytte til de ting du mærker. 

Har du svært ved at knække koden til faktisk at sætte dig selv højere på prioriteringslisten og gøre gode ting for dig selv, så vil der sandsynligvis ligge nogle selvværdsproblematikker bag. Hvis vi har svært ved at overholde aftaler med os selv og være kærlige og omsorgfulde over for os selv, så kan det være nødvendigt at arbejde med vores følelse af værd – vores selvværdsfølelse. Når denne styrkes kan vi lettere begynde at prioritere ting, som gør os glade og som er gode for os. 

Vil du lære mere om hvordan du får styrket din evne til at mærke dig selv og/eller dit selvværd? 

Jeg har skrevet et blogindlæg, hvor jeg giver dig de 3 primære årsager til, at du har svært ved at mærke dig selv. Det kan du læse her: 

3 mulige årsager til hvorfor du har svært ved at mærke dig selv.

Vil du have min guidning tilbage til en stærkere kontakt til dig, vil jeg først anbefale dig at læse om 3 måneders forløbet: 

Mentorforløb: Styrk kontakten til dig og få et bedre selvværd

 

Det hjælper som regel altid at vende sin situation og tanker med andre. Så husk at række ud til andre, hvis/når livet føles svært. Overvejer du om et samtaleforløb kunne være noget for dig, så kan du læse mere herunder og jeg tilbyder altid en gratis og uforpligtende samtale i telefonen. 

Læs mere om samtaler her

Leave a Reply